Lilleskolernes Sammenslutning

Arbejdsmiljø

Arbejdsmiljø er et komplekst område, og skolens arbejdsmiljø udgøres både af fysiske, psykiske og sociale faktorer.

Samarbejdet om arbejdsmiljø er vigtigt. Herunder kan du fx læse om de fem lovbundne faser i udarbejdelsen af den obligatoriske arbejdspladsvurdering (APV)

Arbejdsmiljø

Generelt

Arbejdsmiljøloven er den overordnede lov, der angiver de retningslinjer, der gælder for arbejdets udførelse, arbejdsstedets indretning, arbejdsmiljøorganisationen, arbejdet med tekniske hjælpemidler, stoffer og materialer mv.

Hent arbejdsmiljøloven LBK. nr. 2062 211116

Arbejdsmiljøloven indeholder de overordnede retningslinjer og bestemmelser, og det vil derfor være sjældent, at man vil kunne finde svar på konkrete spørgsmål i selve loven. De enkelte kapitler i loven er derfor udbygget med bekendtgørelser, vejledninger og meddelelser. På den måde er det muligt at finde svar på ret detaljerede spørgsmål. I søgerubrikken på Arbejdstilsynets hjemmeside kan man gå direkte til sådanne spørgsmål. 

Arbejdstilsynet (at.dk)

Der er masser af hjælp at hente hos arbejdstilsynet, som har lavet mange vejledninger og guides fx;

  • Bliv klar til tilsyn
  • Kom i mål med APV
  • Guide til nye arbejdsgivere
  • Sådan etablerer du en arbejdsmiljøorganisation
  • Find din arbejdsmiljørådgiver

Materialer om arbejdsmiljø målrettet skoler

Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø (BFA) har udviklet en lang række vejledninger og inspirationshæfter målrettet undervisningssektoren med inspiration til, hvordan man kan arbejde med skolens arbejdsmiljø. 

Hent materialer målrettet undervisningsområdet.

Krav om en årlig arbejdsmiljødrøftelse

Alle virksomheder skal holde en årlig arbejdsmiljødrøftelse. En arbejdsmiljødrøftelse skal indeholde følgende punkter:

  • Tilrettelægge indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år
  • Fastlægge, hvordan samarbejdet skal foregå.
  • Vurdere, om det foregående års mål er nået.
  • Fastlægge mål for det kommende års samarbejde.

Hvis I er under 10 ansatte og ikke har en arbejdsmiljøorganisation (AMO), skal I også drøfte, om der er den nødvendige viden om arbejdsmiljø til stede i virksomheden.

Arbejdstilsynet har udarbejdet en generel guide, der kan hjælpe jer til komme godt igennem den årlige arbejdsmiljødrøftlelse. 

Hent guide
 
Hvis I har en arbejdsmiljøorganisation (AMO) er det her, drøftelsen skal foregå.

Når Arbejdstilsynet kommer på besøg, vil I blive spurgt, om den årlige arbejdsmiljødrøftelse er blevet afholdt.

Senest opdateret: 6. december 2022/LL

  • Nyheder & udgivelser
  • Lilleskoler & skoleliv
  • Administration & ledelse
  • Kurser mv.
  • Om os