Efterindtægt og slutafregning af medarbejder ved dødsfald
Hvis en overenskomstansat medarbejder på skolen dør efter ansættelse i mindst 1 år, har en eventuel ægtefælle/registreret partner og umyndige børn, som medarbejderen har forsørgerpligt overfor, krav på udbetaling af efterindtægt.
Efterindtægt er A-indkomst og svarer til den løn, inkl. fast påregnelige tillæg, som medarbejderen havde ret til på tidspunktet for dødsfaldet. Beløbet er ikke feriepengeberettiget. Efterindtægten svarer til 1 månedsløn efter 1 års ansættelse, 2 måneders løn efter 2 års ansættelse og 3 måneders løn efter 3 års ansættelse eller mere. Beløbet udbetales som løbende måneder. Selv om lønnen ophører på dødsdagen, er praksis i staten (og dermed for ansatte underlagt statslige overenskomster som f.eks. lærere), at skolen betaler løn måneden ud, og påbegynder betaling af efterindtægten fra den 1. i den efterfølgende måned. Det står i dette tilfælde også i fællesoverenskomsten for lærerne, at lønnen i den måned, hvor dødsfaldet sker, ikke regnes med i efterindtægten.
Hjemmelen til udbetaling af efterindtægt findes i funktionærlovens § 8.
Der ydes efterindtægt, selvom afdøde er i opsagt stilling eller der er indgået aftale om fratrædelse på tidspunktet for dødsfaldet. Også selvom ansættelsesforholdet ville være ophørt inden udløbet af den periode, i hvilken der skal udbetales efterindtægt.
Beløbet er ikke en betaling til den afdøde, men til den afdødes ægtefælle eller børn under 18 år, som han/hun havde forsørgelsespligt over. Hvis ikke ægtefællen eller børnene har en personlig konto, bør den pågældende oprette en til formålet. Det skal desuden registreres på ægtefællens eller børnenes skattekort og ikke den afdødes. Det betyder også, at ægtefællen eller børnene skal oprettes i lønsystemet, for at udbetalingen kan foretages.
Fordelingssekretariatet yder tilskud i tilfælde, hvor skolen skal betale efterindtægt. For lærere ydes endvidere tilskud til lønudbetalingen fra den dato, hvor den ansatte er afgået ved døden. På nedenstående findes information og link til skema med ansøgning om tilskud fra Fordelingssekretariatet.
Læs mere under: Administrationsgrundlag for efterindtægt.
Lærerne/Børnehaveklasseledere og ledere
Fællesoverenskomsten §23;
- Ansatte på månedsløn er omfattet af funktionærlovens regler om efterindtægt.
- Ansatte på timeløn er ikke omfattet af regler om efterindtægt.
Pædagogisk personale (BUPL og FOA)
OK §2, stk. 10;
- Ansatte på månedsløn er omfattet af funktionærlovens regler om efterindtægt.
- Ansatte på timeløn er ikke omfattet af regler om efterindtægt.
Teknisk servicemedarbejdere mv. (3F)
OK §22;
- Ansatte på månedsløn er omfattet af funktionærlovens regler om efterindtægt.
Administrative medarbejdere (HK)
OK, §1, stk. 4;
- Ansatte på månedsløn er omfattet af funktionærlovens regler om efterindtægt.
Ferie og overarbejde
Det grundlæggende princip er, at der opgøres ferie og eventuelt over- eller merarbejde som hvis en medarbejder var fratrådt for at forlade arbejdsmarkedet. Optjente feriepenge tilfalder boet.
Gruppeliv
Skolen skal indberette dødsfaldet til den gruppelivsordning medarbejderen var tilknyttet, så ægtefællen eller børnene kan få udbetalt forsikring. For lærere er det altid Forenede Gruppeliv.
Pension
Indbetaling af pensionsbidrag stopper, når der ikke længere udbetales løn. Ægtefællen skal orienteres om, hvilken pensionsordning den ansatte var omfattet af. Pensionskassen skal også orienteres.
Senest opdateret: 17. september 2024/NS