Selvevaluering, en anden måde at føre tilsyn på
Skolen kan beslutte at gennemføre en selvevaluering i stedet for at vælge en eller flere tilsynsførende. Hvis skolens selvevaluering ikke gennemføres efter reglerne kan ministeriet pålægge skolen at vælge en tilsynsførende.
Hvis skolen vælger selvevaluering, skal det foregå efter en godkendt model. Modellerne lægger vægt på mange forskellige dele af skolens samlede arbejdet fx:
- Hvilke evalueringsmetoder der bruges
- Hvordan skolen systematisk holder øje med elevernes faglige udbytte af undervisningen
- Hvodan skolen vurderer, om undervisningen i de forskellige fag leder frem mod de slutmål, skolen har opstillet
- Hvordan skolen evaluerer sin specialundervisninge
Selvevalueringen, skal gennemføres efter en godkendt selvevalueringsmodel. Det er Undervisningsministeriet der godkender selvevalueringsmodellerne, som udarbejdes af skoleforeningerne.
Selvevalueringen løber over en 3-årig periode, og skolen skal i denne periode arbejde med alle emner i manualen. Det vil sige, at man ikke nødvendigvis behøver at evaluere alle områder hvert år. Følgende emner indgår i selvevalueringen:
- Skolens profil
- Elevernes faglige standpunkt og generelle udbytte af undervisningen
- Undervisningens mål, tilrettelæggelse og gennemførelse
- Elevernes alsidige personlige udvikling
- Frihed og folkestyre
- Tilbud om undervisning i 10. klasse
- Specialundervisning
- Dansk som andetsprog
- Elevernes videre forløb i uddannelsessystemet
- Skoleledelsens kvalitetssikring og –udvikling af undervisningen
- Samlet vurdering og handlingsplan
Det er skolens bestyrelse og forældrekreds, der sammen beslutter om skolen skal selvevaluere. Hvis skolen vælger at selvevaluere, skal den ikke længere opfylde det evalueringskrav, der ellers gælder for de frie skoler jf. §1b i Friskoleloven.
Senest opdateret: 23. maj 2022/LL